Werkwijze
Allereerst vinden we het belangrijk dat kinderen gelukkig zijn. Lekker in je vel zitten en je goed voelen is belangrijk voor het vinden van balans. Dat is de basis om tot leren te komen. Binnen het leren vinden we de basisvakken (rekenen, taal, lezen) van groot belang. Door effectieve instructies te geven en gedegen methodes te gebruiken bieden we kinderen een goede basis voor lezen, taal en rekenen. We sluiten binnen de groep zoveel mogelijk aan bij de behoeften van de kinderen. De verwerking is zowel op papier als digitaal.
Daarnaast vinden we wereldoriëntatie belangrijk, omdat onderwijs meer is dan alleen taal en rekenen. Wij willen onze kinderen breed ontwikkelen. Wereldoriëntatie komt bij ons op school thematisch en in samenhang aan bod. Tijdens het aanbod is er ruimte voor kennisoverdracht (werken aan de doelen) en om onderzoekend te leren.
De brede ontwikkeling is ook zichtbaar in de aandacht voor de 21-eeuwse vaardigheden, de executieve functies, de mindset, het werken in de moestuin en de yoga-lessen. Leren hoeft niet altijd plaats te vinden in het klaslokaal, dit kan ook buiten en in de ‘echte wereld’. Bewegend leren vinden we belangrijk voor kinderen.
Op onze school is er veel aandacht voor het omgaan met jezelf en met de ander. Dit heeft de maken met de sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap. We werken met de "geluksvogels" uit de boeken Geluk voor kinderen van Leo Bormans. Iedere vogel geeft de kinderen handvaten hoe we met elkaar omgaan.
Organisatie:
We werken met de volgende groepen:
groep 1: Rood
groep 2: Geel
groep 3: Blauw
groep 4: Roze
groep 3-5: Oranje
groep 6: Groen
groep 7: Mint
groep 8: Paars
We werken veel met klassikale instructiemomenten, voor bijvoorbeeld rekenen, spelling of taal. Tijdens deze instructie stemmen we, aansluitend bij het doel, af op de behoefte van het kind. De een kan al eerder zelf aan de slag, de ander heeft een verlengde instructie nodig. We hechten veel waarde aan een goede organisatie en een duidelijke structuur.
De groepen zijn verdeeld in drie bouwen. We werken vooral in jaargroepen, maar een aantal activiteiten doen we binnen de bouw. “Groot waar het kan en klein waar het moet.” Er zijn bouwbrede activiteiten, bijvoorbeeld bij creatieve vakken of wereldoriëntatie.
De groepen zijn verdeeld in drie bouwen:
Bouw 1 de kinderen uit de groepen 1 en 2
Bouw 2 de kinderen uit de groepen 3, 4 en 5
Bouw 3 de kinderen uit de groepen 6, 7 en 8